Je wilt het verschil maken. Maar soms voelt het alsof je alles geeft … en het toch niet aankomt. Herkenbaar? Misschien ligt het niet aan je inzet, maar aan hoe jij helpt. En aan hoe de ander hulp wil ontvangen.
In de hulpverlening spreken we verschillende ‘talen’. Wat voor de één een teken van zorg is, voelt voor de ander als betuttelend. Wat voor jou een blijk van aandacht is, kan voor de ander onzichtbaar zijn.
Misschien heb je wel eens gehoord van de liefdestalen. Dat principe gaat verder dan liefdesrelaties: ook in de zorg en begeleiding spelen verschillende talen een rol. Soms spreek je een andere taal dan je cliënt. Jij denkt: ‘Ik help je toch?!’ Maar de ander voelt: ‘Je snapt me niet.’
In deze training ‘Hulpverleningstalen’ ga je op een nieuwe manier kijken naar je contact met anderen: de mensen die je begeleidt én je collega’s. Je ontdekt jouw eigen hulpverleningstaal én leert die van de ander herkennen. Want professionaliteit gaat niet alleen over kennis en vaardigheden, maar ook over je vermogen om af te stemmen. Niet harder werken, maar slimmer aansluiten.
Je gaat aan de slag met vijf hulpverleningstalen. Welke past bij jou? Welke kost je moeite? Wat zijn valkuilen en ethische grenzen? Hoe kun je schakelen? Je onderzoekt hoe je geeft én ontvangt in je werk.
Doe mee en ontdek jouw hulpverleningstaal!
Iedereen is anders. Dat klinkt misschien vanzelfsprekend, maar in de praktijk vergeten we het soms. Wat voor de één werkt, werkt niet per se voor de ander. Als hulpverlener wil je goed doen, wil je aansluiten, wil je helpen. Maar hoe weet je of jouw manier van helpen ook de manier is die bij de ander past?
De vijf hulpverleningstalen zijn dus niet bedoeld als vervanging van professionele richtlijnen of wetenschappelijke interventiemethoden, maar als uitnodiging tot reflectie, bewustwording en dialoog. Deze training ondersteunt je bij het ontwikkelen van een meer afgestemde, bewuste manier van werken, waarbij je niet harder werkt, maar slimmer aansluit.